08 October 2009

bapak Tony melarikan diri setelah maknya pregnant 3 bulan

Semalam aku ke Petaling Street bertemu dengan Tony (bukan nama sebenar). Petaling Street semacam jantung yang sangat sihat. Sangat majmuk. Hidup. Riuh, ribut, happening. Table for two... foot reflexology… massage… beer for free!… tisu paper-tisu paper…. Dvd baru ada tengok?... Bak kut teh power… baju murah mari bang… air mata kucing… itik gantung dan daging salai. Semua boleh didapati kat sini. Harganya tak mahal boleh runding. Janji mau.

Disini nampak eksistensi manusia yang berbilang bangsa dan agama hidup dengan aman dan damai. Tak perlu bagi duit dan nyanyi lagu negaraku pun. Semua manusia faham kecuali ahli politik yang terkutuk tu. Blog ni bukan la blog politik. Saja2 nak cakap.

--------------------------------------------------------------------------

Aku jumpa Tony. Lama tak jumpa dia. Dia kawan yang aku kenal dalam blog. Macam2 yang kami cerita antaranya tentang kerje, penulisan2 aku, Isa Samad Doremon perasuah kitar semula, kisah Mei Ling dengan Kupu2 Pink dan macam2 lagi. Sampailah satu point, Tony bukak cerita dia.

Tony bagi tau aku. ”Aku takda bapak. Masa mak aku lahirkan aku, dia cuma diteman dengan Bidan Cik Yah, nenek aku dan Makcik Lijah rumah sebelah. Bawah pokok ketapang tepi tasik bila mak aku cakap yang dia dah pregnant 3 bulan, bapak aku lari. Dan sampai sekarang aku tak pernah jumpa dia. Kesian mak aku, dia dicemuh orang kampung, pernah diludah, dikutuk perempuan jalang, dikata mengangkang sana sini dan dituduh sebagai prostitute bertudung. Tapi mak aku hati tabah, dia proses semua ludah dan caci maki cela orang kampung dan jadikan kerepek ubi. Kurang2 boleh letak kat kedai Rahim Mamak buat jual. Dia tak peduli apa orang nak kata. ...

Alhamdulillah, aku(Tony) rasa syukur sangat sebab mak aku tak buang aku dalam jamban atau campak aku dalam sungai macam trend budak2 sekarang buat. Apala kepala biol diaorang tu. Mungkin budaya masyarakat pun tak membantu orang2 macam mak aku ni. Kitakan manusia. Mana ada tuhan kata anak haram macam aku ni masuk neraka.”

Itula cerita Tony dekat aku. Baru aku tau dia ni bapaknya lari. Aku keharuan dan sedih dengar penderitaan yang mak dia lalui. Aku menitiskan air mata, ”haha rilek la bro...cool” kata Tony kat aku. Aku memang sensitif citer2 macam ni. Macam jugak citer Seven Pounds. Melalak aku sorang2.

Masa aku kesat air mata yang keluar. Beberapa titik air mata aku dah jatuh kat atas meja. Langsung uncle Wong (bukan nama sebenar) tu datang dan lap air mata aku yang jatuh atas meja. Dia berkata dekat aku sesuatu yang hebat. ”Semua yang awak sedih tu. Simpan dalam hati. Simpan sampai penuh. Rasa2 dah penuh. Dalam bilik nanti, goncangkan badan kuat2. baring. Awak ambil pisau lipat, then potong bahagian hati awak. Disitu nanti ada banyak ketul2 emas keluar yang awak boleh jual semula. Bikin awak jadi kaya. Saya cakap betul punya”

Aku dan Tony gerak pulang dalam jam 7.30 petang. Tony menghala ke utara, aku menghala keselatan. Kami berdua hilang dalam sarat penuh, manusia2 majmuk yang sedang berjalan-jalan.

6 comments: