03 October 2009

Freedom Film Fest 2009

Semalam aku ke freedom film fest di annexe C.M. FFF ini dianjurkan oleh Pusat KOMAS. Ramai yang datang. Ada banyak NGO yang buka meja antaranya Amnesty International Malaysia, Suaram, PT Foundation dan lain2 lagi. Screening bermula semalam 3 oktober sampai 5 oktober. Banyak yang korang akan dapat. Free brochure, buku2, tshirt, vcd dvd dan lain2 lagi.

Screening semalam berjudul "At Stake"-sebuah dokumentari 4 cerita oleh lima direktor fokus berkenaan hak asasi, diskriminasi, keluhan, cabaran dan perjuangan wanita indonesia. Agak panjang. Nak bangun terkencing takut mengganggu orang belakang pulak. Tapi aku bagi 4 star untuk dokumentari ni yang telah berjaya mengharukan aku bila rian membawa isterinya naik basikal disamping rutiwat sedang membonceng sepeda motor yang dipandu bakal suaminya.

Lebih mengharukan kisah 2 orang pekerja seks yang siangnya bekerja memecah batu dan malamnya jual tubuh dengan bayaran 10000rph pun boleh on. Keperitan dan kehidupan mereka tak dapat aku banayngkan sebab kalau kat KL, aku tak pernah main atas kubur cina.

Hari ni dalam jam 8 malam, korang datangla beramai2 dekat sini, bangunan Annexe Central Market yang kat belakang tu untuk screening 3 filem pemenang proposal iaitu:

1) No Silver Lining: The Perak Crisis
2) Kayuh
3) Al Fatehah Memali-Rahmat Harun

Selamat nonton!

No comments:

Post a Comment