13 November 2009

Festival Hak Asasi Manusia 2009

Tarikh: 13hb – 15hb November 2009
Tempat: Dewan MCPA & Rumah Frinjan
Terbuka kepada semua


Penulis tersohor Indonesia, Seno Gumira akan menjadi tetamu khas untuk festival ini

Seno Gumira Ajidarma was born in Boston, USA, in 1958. A son of a respected university professor, Seno showed a rebellious attitude, wild imagination and a penchant for reading good books every since his early school days. He was only 17 years of age when his poems were published by Horison, a prestigious literary journal. His works reflect the undying rebel within his heart, tackling, among other themes, political oppression and state-sponsored violence, a dangerous taboo during the New Order regime. His works include Saksi Mata, Manusia Kamar and Penembak Misterius. He was awarded the SEA Write Award, Dinny O’ Hearn Literary Prize and the Khatulistiwa Award in two consecutive years; 2004 and 2005. Besides being an influential writer, Seno is also an accomplished photographer.
source from http://www.ubudwritersfestival.com/

Mutakhir ini dapat dilihat bahawa anak-anak muda yang berbakat besar telah muncul di persada seni untuk menunjukkan kebolehan mereka serta mendapatkan lebih pengalaman dan membuktikan bahawa mereka bukan setakat jiwa muda yang semberono, malah dapat menghasilkan sesuatu yang berguna. Bakat ini ditonjolkan untuk memberi kesedaran bahawa mereka mampu membuat sumbangan untuk masyarakat.

Karya-karya seni ini baik daripada genre seni muzik mahupun seni persembahan dan sastera. Mereka bergerak dekat kepada masyarakat dengan menyampaikan karya mereka dalam bentuk muzik, persemabahan gerak serta bacaan sajak dan karya fiksyen. Usaha mereka ini untuk memberi kesedaran dan pendedahan kepada masyarakat bahawa seni itu sendiri bukan pinggiran, malah untuk dinikmati dan dihargai khalayak.

Bersesuaian dengan tema iaitu demokrasi dan hak asasi manusia, maka diharap bahawa golongan muda ini mampu untuk ‘bercakap’ bagi generasi mereka untuk menyampaikan maksud. Cara ini lebih berkesan untuk berhubung dengan anak anak muda secara langsung dan lebih efektif.
Secara tidak langsung, pengkarya ini turut memberi sumbangan kepada masyarakat dan mereka juga diharap turut dapat ‘bersuara’ dengan jujur pada tema yang diterap.


Objektif
* Memberi pendedahan dan meningkatkan kesedaran kepada khalayak khususnya golongan muda tentang demokrasi dan hak asasi manusia.
* Membudayakan aktiviti seni di kalangan masyarakat melalui tema-tema yang penting seperti demokrasi dan hak asasi manusia.
* Mengembangkan lagi bakat seni pengkarya muda serta menyediakan platform untuk mereka berekspresi melalui tema-tema tertentu.


Jadual program
[ 13 Nov 2009 ] Jumaat

08.30 pm – 11.30 pm Pidato Umum: Sastera Indonesia Periode Reformasi: Antara Substans & Estetika oleh Seno Gumira Ajidarma

Lokasi: Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur (KLSCAH)

http://www.facebook.com/event.php?eid=175548498435


Pelancaran Lomba Tulis
[ 14 Nov 2009 ] Sabtu

10.00 am – 4.00 pm Bengkel Penulisan: Seni Penulisan

08.30 pm – 11.30 pm Baca Naskhah & Gig Akustik

Lokasi: Rumah Frinjan



[ 15 Nov 2009 ] Ahad

02.00 pm – 04.00 pm Forum: Saya + Pengarang: Panelis: Seno Gumira, Eddin Khoo dan Khalid Jaafar
05.00 pm – 07.00 pm Forum: Malaysia-Indonesia Damai Melalui Penulisan
Lokasi: Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur (KLSCAH)

Pertanyaan sila emel ke oxygenmedia22@gmail.com atau hubungi Zul di 019-308 3804

No comments: