21 November 2010

di Aceh

Setelah makan tengahari berhampiran masjid baitulrahman selorong dengan pasar aceh, aku bergerak cari bilik. ”Disebelah belakang sana banyak...” kata penjual bakso tu. Jadi aku ke sebelah sana tu. Memang ada. yang 4 star punya hotel. budget...budget...! Cuaca sangat panas dan terik, aku sangat letih dan mengantuk cukup sebagai alasan aku untuk jadi malas. Akhirnya aku naik becak.

”Mas, bawa saya ke hotel murah, biaya yang kurang Rph100 ribu.”


Hotel pertama disinggah penuh. Hotel kedua juga penuh. Hotel ketiga adalah Hotel Bharat Aceh. Terletak di kawasan Peunayong.

“ Asalamulekom mas, ada bilik kosong?” –Ada…


Nasib baik ada kosong. Aku membayar tambang Rph30 ribu kepada mas becak setelah pusing-pusing cari hotel. Dia pergi. Aku masuk hotel.


Semasa pendaftaran hotel di kaunter, ada 3 orang lelaki jambu jaga kaunter. Salah seorang menanyakan KTP: Kartu Tanda Penduduk. KP untuk warga RI. Aku memberitahunya bahawa aku ni warga Malaysia, “Ini KP dan paspor saya…”


Dia diam dan memandang rakannya, kemudian rakannya itu menjelaskan sesuatu yang buat aku jadi bingung. “…kami harus buat laporan dahulu pada pimpinan sebab mas warga luar. Kalau pimpinan ada sekarang, mungkin boleh. Tapi sekarang pimpinan tiada disini.


Maksudnya ga boleh...?” tanya aku.


Kami harus melapor pada pimpinan dahulu mas...”


“Mas boleh telepon aja pada pimpinan mas…” tambah aku.


“oh..kami harus ke kantor…sekarang udah kesorean dan kantor tutup…”


”Maksudnya ga boleh kan? Tak apa, saya cari disebelah sana” aku senyum.


”iya, maaf ya mas, ini polisi kami...”


Okeh ga apa2, tiada masalah...makasih ya” aku senyum dan keluar. Aku jadi hairan. Pelik sangat polisi hotel ni. aku cuma nak tidur dan rehat.

Mungkin mereka ingat aku agen risikan kerajaan malaysia kot. Duh...malaysia dan aceh kan saudara! kok ribut-ribut apaan sih!-2009



*becak merupakan pengangkutan utama di aceh sekitar Banda dan kawasan-kawasan lainnya. Becak adalah beca bermotor.

No comments:

Post a Comment