04 September 2009

aku joe

Johari Johan. Nama nak glamer. Hati mau kering. Orang panggil aku Joe. Nama paling popular, liberal, universal dan senang orang nak panggil. Kalau aku jongang orang panggil aku Joe Jongang. Setiap hari aku pulang dari kerja, aku terus pulang balik bilik. Aku tak ramai kawan. kawan sekerja tak sama dengan kawan sebilik. Bilik sewa aku di Jalan loke yew. Dalam Kuala Lumpur. Ruang itu punya 5 bilik. Sorang Nepal jaga bank, sorang makyah mekap, sorang lagi Ah Soon dvd Petaling street dan sorang lagi Aunty Nini bekas mak ayam besar lorong haji taib dah jadi tukang masak kedai mamak sebelah. Kalau kami tengok tv, sama-sama kumpul kat ruang tamu. Kalau mak ayam besar ada, dia biasanya akan buat kopi untuk kami semua.

Dah 5 tahun juga aku kat KL ni. Kerja segala kerja. Pernah jadi jaga, pernah jadi despatch dan sekarang jadi salesman kedai kerpet pakistan kedekut tu. Gaji dengan komisen dapatla RM1500 plus-plus sebulan. Bolehla duk sorang-sorang kat sini. Sewa pun takla mahal sangat.

Tiap hari balik kerja aku akan masuk bilik dulu. Bilik aku taklah besar. Oklah untuk duduk single. Bilik aku warna cream. dah buruk pun. Di bilik aku ada sebuah almari kayu lama. Dah senget tapi tak mencacatkan pandangan. Tak da toilet, semuapun diluar. Kongsi. Bilik aku ada karpet. Ada penyangkut baju. Ada sebuah tingkap dengan langsir biru tua. Menghadap shoplot yang dah 47 tahun usia. Kalau malam, jam11 biasanya boleh lihat beberapa orang perempuan suku usia jual daging. Orang kata taklah mahal sangat, rm30 boleh angkut. dan kalau hari hujan, jatuh harga rm20. diaorang tak pernah kacau aku dan aku takda sebab nak kacau diaorang. sama-sama jual masa dan perah tenaga untuk hidup.

Aku takda katil. Dibilik aku cuma ada tilam. dulu tebal 2 inci setengah. sekarang dah jadi satu inci setengah. aku sukat sendiri. Ditilam inilah aku rehat, baring, berguling-guling. Kalau baca paper, aku suka meniarap. Kalau aku bungkus makan, aku suka makan dalam bilik ni. Atas tilam ini. Tilam ini juga adalah saksi utama aku menampar Daud sebab Daud ada lelaki lain. Aku terus minta break. Memori aku dan Daud di atas tilam ini akan tetap kekal sebagai sebuah momen-momen bahagia, pengalaman suka dan duka. Ia takkan hilang. Tilam ini adalah saksi.

Aku di tempat kerja. Tiba-tiba Hassan supervisor aku panggil. "Ini surat u punya. Tadi sampai" Aku buka surat ni. Ada sekeping cek dan sekeping kertas carik. Dia tulis, "Ni aku bagi kat kau, kau buatlah apa yang kau nak." Signed; Jacob Joned. Cek itu bernilai 3 juta ringgit malaysia. Mataku membulat, dahiku kerut. Aku masukkan balik nota dan cek dalam sampul dan blah. "Bos...! Emergency!" aku bagi tahu Hassan. Aku ke bank. Bank in kan cek guna mesin.

24 jam sudah berlalu. Aku bangun seawal 8 pg. Mencari atm. Aku masuk kad. Aku masuk pin. Aku cek baki. RM3,000,001.92. Aku bawak keluar RM1500.00. Tiga ratus sewa bilik, dua ratus enam nak bayar hutang dekat Hassan. Nak beli milo dan nescafe 3 ini 1 dan letak kat bilik. Nak ganti wallet aku di Petaling Street. Buat Jacob Joned lelaki misteri tu. Aku akan sentiasa doakan dia sihat, sejahtera dan makmur.

Sampai kedai karpet, Hassan tengah bukak pintu kedai. Aku sapa Hassan, "Nah RM260.." Hassan ambil dia senyum. "Hassan, sekarang jugak aku nak berenti kerja, u bagi tau Hj Sulaiman ye, selama aku kerja sini kalau aku ada salah silap aku minta maaf kay..I'll mis u so much!" Hassan tak sempat bertanya. Aku salam dia, senyum, dan blah terus. Aku balik bilik. Baring dan tidur. Dan esok, aku nak terbang ke Jogja.


5 comments: