28 December 2010

Kotak-kotak Demokrasi: N.Faizal Ghazali

Penulis: N.Faizal Ghazali
Penerbit: Esastera Enterprise
Foto depan : Muhammad Hasful Zainuddin

Tadi senja aku telah aku telah sisipkan sejumlah 50% wang untuk proses percetakan Himpunan puisi: Kotak-Kotak Demokrasi. Ya aku sekadar bercita-cita sekali gus beronani dengan harapan untuk merealisasikannya. Sudah ramai yang mengirimkan tanya, bila terbitnya? bila terbitnya? kalian tunggulah, masa dan kemampuan sedikit melewatkan. Aku tahu ia tidak se-gah karya Pablo Naruda atau sehebat tulisan Bapak Sapardi dan aku tak pernah mengangankan pecah panggung dengan nilai berjuta-juta seperti filem dua alam. Cukup sekadar sokongan teman-teman lewat cemuhan, perlian dan ketawa kah kah kah! atau mah mah mah! cukuplah aku puas dengan itu. Sekurang-kurang aku mereaksikan kepuasan untuk diri sendiri. Untuk aku hargai dan memanjakan harapan di sebalik tubuh yang masih kecil lagi keldil dan langkah yang masih samar untuk mengejar kefahaman dunia.

Sesungguhnya, terima kasih yang paling suci pun tak terbalas buat mereka yang bersusah-payah mengitu-inikan, demi sebuah Kotak-Kotak Demokrasi. Buat eSastera Enterprise ( Prof. Irwan dan Puan Ilya ) dan seluruh warga eSastera.com yang selalu menyokong dan ada juga yang menindas.

khusus yang teristimewa buat ayah dan ibu serta keluarga yang memahami kehendakku dan tak pernah menghalang karenahku. Sesungguhnya entri melankolik ini tak memadai untukkuhulurkan penghargaan dan kesyukuran.

Kepada Cinta Suria, terima kasih yang paling mahal kerana tak pernah puas menyanjung cita-citaku, baik dari segi moral mahupun material. Harus aku bagaimana lagi untuk merealisasikan taksub diri lewat sajak-sajak yang tak pernah jemu kau baca dan mengerti setiap baris rindu yang kita calitkan sebagai tanda pengharapan yang
paling dalam dilubuk hati. Ini adalah hadiah kecil buatmu.

Kepada teman-teman, ini (Kotak-Kotak Demokrasi ) adalah nota-nota permulaan dan tak akan berpenghujung selagi kita masih kenal dan saling punya rasa kepercayaandan perkongsian khabar-khabar suka dan dukalara.

Kepada seorang Azlan Shah (Aku tak kenal pun), aku belum layak untuk mengaku sebagai seorang sasterawan dan ini adalah bukti aku sebagai lelaki yang tidak sehebat mesin-mesin kejuruteraan yang kau selalu hadap atau mungkin kau bersetubuhi dengan angka matematik yang kau banggakan. Lalu ciptalah sebuah mesin dengan pelajaran teknologi yang kau perolehi, misalnya mesin untuk kempiskan perut dalam masa 5 minit, pasti ramai orang tak berupa gorilla perutnya. Oh ya, aku tak berlagak, sekadar memberitahu Kotak-Kotak Demokrasi yang kau tungu-tunggu dalam proses percetakan. Maaf jika aku sinis. Sekian.-N.Faizal Ghazali

DAPATKAN KOTAK-KOTAK DEMOKRASI DISINI

2 comments:

  1. nenek aku lagi terer copy n paste ni oit!!!

    ReplyDelete
  2. kenapa si penulis tidak meletakkan kredit keatas gambar yang telah digunakan untuk kulit depan buku anda..sungguh memalukan jika anda tidak memberikan apa2 penghargaan kepada photographer..pikir2 la sendiri!!

    ReplyDelete