05 December 2010

Dikir, aku dan kelantan




"Klate duk mano.." (di Kelantan duduk mana?)
"Kawe asa ipoh gu..." aku (saya asal ipoh)
"Asa peghok??" (asal Perak???)
"Ho.." aku (Ya..)
"Biso demo kecek..." (Pandai awak cakap bahasa kelantan..)
"Hahaha bulihla huduh-huduh.." aku (hahaha bolehla sikit-sikit)


Aku berjaya menguasai dialek Kelantan sehingga 98% bertutur dan menulis semasa aku masuk Uitm dan bercampur dengan kelantanese kemudian join grup dikir barat. Aku akan jadi salah seorang penyanyi dikir selain Milin, Tuk (tukang karut) dan Wer. Tengokla yang pakai baju batik tu. poyo kan? hahaha Masa part 5 aku praktikal 6 bulan di kelantan. Merasa duduk di rumah sewa Adik Mek Kubang Kerian sebelah hospital tu dan kemudian berpindah ke Kampung Jerat Semata Pasir Putih.


Di Kelantan aku banyak belajar mengenai sosial dan budaya masyarakat lokal. Setiap jumaat (cuti) aku dan Zam akan memukat ikan di baruh dan tali air. Petang-petang lepak sauk puyu berhampiran Gertok Siam, malam biasanya Mat Aris akan bawak aku belajar silat tungkat bersama Ripin & gang sampai ke kebun getah pekan Selinsing. Penat bersilat kemudian lepak 'keda playe'. Aku sempat melihat dengan mata kepala sendiri "Main Puteri" yang telah diharamkan oleh kerajaan negeri pada masa tu. Betul-betul rezeki aku. Termasuklah ditipu lelaki gemok yang mengaku umur 30 di Kota Bharu.


Kelantan meninggalkan aku 1001 memori suka duka tangis ketawa, pengalaman yang takkan aku lupa sampai bila-bila Mat Aris, Kak Yah -Pak Hasim & Family, Pok Soh, Gmie, Zam, Pok Jak, Sifoo, Abe Yur, Tok Ngah Tukak dan ramai lagi; mencorak sedikit sebanyak pandanganku terhadap budaya bangsa dan silaturrahmi.

No comments:

Post a Comment