05 September 2010

ketakutan pembunuh

Aku telah sedar dari sebuah sudut yang sangat jauh dan sunyi. hampir tiada langsung terfikir. sebab kematian telah melenyapkan segalanya. sebab kematian itu terlalu dekat. tapi rupa-rupanya ... bayang kematian itu telah menipu aku mungkin beratus-ratus kali atau beribu-ribu kali. aku silap. kelmarin aku sedar...ia bukan kematian. ia adalah ketakutan. Ketakutan itu yang membunuh! ketakutan telah menipu aku!

semalam. aku menemui hakikat. katanya "kamu harus mengambil hikmah dari semua ini... mungkin ia kifarah... dan kamu masih tak terlalu jauh untuk membetulkan kompas... betulkan kompas kamu. jalan ini sangat abstrak! pilihlah jalan yang kamu senang dengannya" dia berkata dengan perlahan dan tegas. Di bilik dingin itu, dia merenung aku, dan aku memandang matanya. disana ada titik cahaya yang infiniti!

No comments:

Post a Comment