06 May 2010

kemarau

Sudah 5 hari, cuaca sangat panas. Matahari memancar tanpa belas. Air ditasik shah alam semakin surut. Dalam setiap 10 minit air ditasik susut. Binatang-binatang seperti anjing, kucing, tikus banyak mati bergelimpangan di kaki lima kedai-kedai dan di tepi-tepi restoran sebab terhidrat. pusat membeli belah penuh sesak dengan pengunjung sebab sejuk. Jualan aircond meningkat sehingga 500% dari jualan biasa. Orang-orang miskin yang tidak dapat membeli aircond cukup sekadar duduk-duduk. Hari ini menjadi sejarah sebab suhu kepanasan mencecah 50 darjah celcius.

pokok2 ditaman sudah layu. sampaikan ada yang terbakar.

peniaga2 mengambil kesempatan menjual air minuman dan air mandi sejuk disepanjang jalan-jalan dibandar. kerajaan memutuskan untuk mengishtiharkan darurat manakala Dahlia sedang bersiar-siar bersama teman lelakinya di tepi tasik.

"Banyaknya ikan melompat!!! Air mula berasap. dan ikan yang mati mula timbul". mereka kehairanan kemudian tersenyum memandang satu sama yang lain. Dahlia dan Rudi baru saja bercouple 3 hari lepas. sambil jalan2 di taman tasik shah alam mereka sempat mengambil gambar kenangan berlatarkan pokok2 yang layu dan ikan2 yang mula timbul. mereka senyum dan kelihatan ceria.

1 comment: